Použitelnost v praxi 4. – příliš malé náhledy produktů

Tentokrát nejde o věc, kterou by měli přímo v rukou designéři a mohli ji napravit, o to víc ji ale kolem sebe vidím. Protože si myslím, že by designér měl umět posuzovat stránky obecně a předpokládat, jak mají fungovat, nezaškodí se projednou mrknout na něco, co se nás týká spíš jako koncových zákazníků.

Jako vždy, jedná se o můj osobní názor, neberu jej jako jediné správné řešení, zvlášť když mohu postrádat potřebné znalosti (je to něco, k čemu jsem došel za určitých okolností). Prostor pro diskuzi tu je a uvítám ji, pokud někdo bude mít jiný názor a zajímavě ho přednese, neznám nic lepšího než debatovat nad něčím, co mě zajímá.

Před pár dny jsem vybíral novou předložku do koupelny – kvůli takové maličkost se mi nechce někam jezdit, myslel jsem si, že si vyberu v nějakém e-shopu. Zkoušet ji na sebe nemusím, tak co? Po asi hodině hledání jsem byl překvapen. Mimo fakt, že není snadné najít pěknou předložku, která by nestála pár tisíc, mě zarazilo to, že relativně málo obchodů nabízí k základnímu náhledu (který je nutností, jinak by se asi vykašlali i na něj) větší obrázek, kde vidíte detaily produktu. A to je zkrátka a jednoduše lenost.

A nejde o maličkost – díky tomuto faktu jsem z několika obchodů prostě odešel, protože jsem se nemohl pořádně podívat, jak předložka vypadá a nechtěl jsem ztrácet čas dotazy (a hledat podobnou věc je obvykle nemožné, protože když nejde o elektroniku, často není uváděn výrobce a zboží má příliš obecný název). Uvědomil jsem si že věc, kterou jsem předtím docela přehlížel, je poměrně častá. Dokud se držíte elektroniky, tak se to moc nestává, zvlášť pokud nakupujete u velkých obchodů – ty obvykle mají obrázky od výrobců, a i když jsou nasvícené a neodpovídají skutečnosti (lesklá elegantní černá – tmavá cihla), většinou si díky velkému náhledu uděláte přibližnou představu. Ne tak u obchodů, které očividně vystavují vlastní dělané fotky produktů – když už si tu práci (nevím jaké to je při provozu obchodu, ale u mnoha si očividně udělali čas na to, aby pár mizerných malých fotek udělali – takže to snad stojí za to tomu alespoň nějaký čas věnovat) očividně dají a nafotí zboží, proč tam dávají jen malé, případně bídné fotky? (A o nějakou úroveň fotek se nezajímám, ať je to amatérské jak chtějí (alespoň se to bude blížit skutečnosti), ale je tam něco vidět a mohu si udělat představu o tom, co kupuji.

Nemá cenu dávat nějaké ukázky, takových obchodů je mnoho – funguje to jednoduše. Stejně jako si solidní obchod opatří kvalitní popisky produktů, měl by také mít alespoň jednu, dvě velké fotky toho, co si zákazník kupuje. Protože zákazník si může říct, že nebude kupovat zajíce v pytli, a konkurence je jen jedno kliknutí daleko. Nakonec jsem nakoupil u obchodu, který měl dokonce pokročilé přibližování obrázku, asi jako u istockphoto. Takový luxus nepožaduji, ale bylo to fajn. A musím říct luxus, protože když většina obchodů není schopná velké fotky zajistit, nedá se tomu říkat jinak.

Nemyslím si, že bych byl náročný. Z průzkumů vychází, že většina lidí nejde po nejlevnějším, nebo nejdražším zboží. Jdou po středu – a takoví lidé se už zajímají o to, co nakupují. Když kupuji nějakou blbost za pár korun, asi mi stačí přibližně vidět, jak to vypadá. Když kupuji něco, co očividně budu denně používat, mám zájem si to pořádně prohlédnout. Jistě se najde mnoho příkladů v jiných oblastech prodávaného zboží – provozovatelé e-shopů, udělejte si v tom pořádek. Lidí jako já nebude málo, podle toho co občas slyším o procentech skutečných zákazníků, kteří nakoupí.

3 responses to “Použitelnost v praxi 4. – příliš malé náhledy produktů

  1. Jsem v tom s tebou zajedno. Ač teda zrovna předložku do koupelny jsem nepořizoval, ale jednalo se o jiné zboží. A pokud maximální náhled, který je k dispozici, je ve velikosti 50x50px, tak mě to od jakýhokoliv nákupu odradí. Ať už mají hodnocení sebelepší, jakmile si to člověk nemá možnost pořádně prohlédnout, je ten eshop k ničemu. Kdo by si kupoval zajíce v pytli? 🙂

  2. Mám dotaz: Kde se shání chlap, kterej ví co to je předložka, dokonce ji považuje za nutnou součást bytu a zajde tak daleko, že si najde jejich e-shop a pak je o tom obchodu ještě ochotnej diskutovat? 😀 Protože takovýho beru všema deseti 😀
    Jinak má zkušenost: Jó tyhle náhledy dokážou naštvat, zvlášť když se snažíte vybrat borduru na zeď 😉
    Nora

    • To je to s námi chlapy tak zlé? 🙂 Zastávám názor že chlap by se měl umět postarat o domácnost (v mezích), a na místě kde žiju mi záleží. To neznamená že jsem nějaká pradlenka, třeba teď bojuju s pohledem na dřez plný nádobí.

Zanechat Odpověď

