Použitelnost v praxi 2. – Košík v e-shopu

Rozhodl jsem se skutečně zahájit seriál o použitelnosti (proto ta dvojka), který bude komentovat náhodné nálezy, které při procházení internetu objevím. Mnoho stránek má menší či větší problémy, takže je snadné při běžném procházení internetem narazit na materiál k psaní. Půjde o krátké příspěvky, které chci pojmout tak, aby je mohl číst kdokoliv, komu mohou pomoci (například vlastník podobných stránek jako ty, kterých se bude týkat problém), ne jen úzký okruh designérů. Dnešní příspěvek je bude ze stránek http://www.ozdobse.cz/

Když na http://www.ozdobse.cz/ přijdete, uvidíte klasický obchod se šperky, který není nijak špatně udělán. To, že se ale designér nechal v něčem unést je vidět na první pohled. Košík totiž vypadá vizuálně stejně jako vyhledávání, jen je větší. A on tak nejen vypadá, i podobně funguje (dá se klikat na pravé tlačítko). Když vynechám to, že dvě věci, které mají úplně jiný účel (košík a vyhledávání), by na stránkách neměly vypadat podobně (existují vyjímky), dávat nějakému důležitému prvku vzhled, který je pro něj neobvyklý (košík vypadající jako vyhledávání jsem ještě neviděl), když je k dispozici klasické provedení, na které jsou uživatelé zvyklí, je hloupost. Když to přeženu, vezměme si například RSS ikonku – je to asi nejznámnější prvek, na který jsou weboví uživatelé zvyklí – tak tu ikonku dejte něčemu, co není RSS, a uvidíte jak uživatele popletete. Tohle se prostě nedělá – je pravda, že po naplnění košíku se přidá text, který funguje jako odkaz, ale to jen ukazuje, jak zbytečné provedení košíku je – odkaz ve formě tlačítka je úplně k ničemu, když už tam jeden textový odkaz je.

Ukázka problémového místa

Pro zvětšený náhled klikněte na obrázek

Nemá to žádný dobrý důvod, graficky se to nevyplatí, mate to – navrhované řešení je použít vzhled košíku jako u jiných e-shopů. Udělat jej výraznější, například použitím jiné barvy než vše okolo. A nedávat hned vedle toho vyhledávání. Web by se sice musel trochu překopat, ale prospělo by mu to.

2 responses to “Použitelnost v praxi 2. – Košík v e-shopu

  1. Podle mě je to zbytečnost, když si projdeš celý nákupní proces, tak v něm z hlediska použitelnosti nevidím jediný problém 🙂 když to tak vezmu, tak je to viďet až moc.. ten prvek nákupního koše, který vypadá jako input mě praštil do očí, takže bych řekl, že to je celé spíše opačně

    • Vůči procesu nic nemám – na mě to zpracování košíku zkrátka působilo opačně než na tebe. Přehlédl jsem to (protože jsem nejdřív viděl vyhledávání) a když jsem si toho potom všiml, tak mě zmátlo že se do něj bez přidání položky můžu dostat jen po kliknutí na specifickou část (domníval jsem se, že jsem si něco přidal do košíku, tak jsem se chtěl přesvědčit, a nevěděl jsem co se děje.) A to se lidé dokážou chovat ještě daleko chaotičtěji než já. Stojím za tím že košík nemá vypadat jako jiné prvky na stránkách – má být ve stylu stránek, to bohatě stačí.

Zanechat Odpověď

