Grafika.cz bude měnit tvář – pojďme zkoumat ukázky nového designu

Ti z vás, kteří pravidelně navštěvují grafika.cz, mi jistě dají za pravdu, že tyto stránky potřebují změnu jako sůl. Změnu designu, změnu grafiky, změnu obsahu na stránkách (tedy spíše logičtější uspořádání). Podíváme se na to, co je zatím veřejnosti známo, jak to vidím já, a to vám snad dá možnost si udělat vlastní názor i pokud nejste návštěvníci webu, o kterém se budeme bavit.

Stávající prehistorický design opravdu je prastarý – nevím kolik let to je, ale 10 určitě. Ke změně asi mělo dojít mnohem dříve, ale hlavní je, že se k ní schyluje, takže nás zajímá pouze to. U článku, který grafika.cz vydala, se objevila řada komentářů – od užitečných, přes zajímavé (byť třeba negativní), po naprosto hloupé až šílené. Ke kopání křupanů do kokosu ale dojde až na konci, pojďme se konečně podívat na ukázky designu.

Článek Pomozte změnit tvář Grafiky.cz

Předně, informace z webu jsou poněkud nejasné – není řečeno, že je to finální podoba – není tam ani řečeno, jak moc je design rozpracovaný, takže to trochu ztěžuje hodnocení (nepomáhá ani to, že redakce grafika.cz nereaguje na diskutéry, zanechávající jakýkoliv přístup na úrovni nelidskosti a mrtvosti – alespoň u něčeho, co se týká jejich stránek, by snad mohli reagovat) – je možné, že se předpovědi a hodnocení ukážou díky nedostatku informací chybnými, ale teď budeme pracovat s tím, co máme.

Na první pohled to nevypadá moc dobře. Lesklá tlačítka s přehnaným odleskem a velkými rámečky mohou někoho odpudit (mě ano), ale to jsou spíše maličkosti, které na vás ovšem ihned vybafnou. Po bližším prozkoumání náš kromě vizuální změny naštěstí čeká i silné ořezání obsahu hlavní strany – tam je toho prostě příliš. Ano, grafika.cz je velká komplexní stránka, ale v současném stavu je to spíše rumiště – spousta obsahu a bordel kolem. K obsahu, který vidím na hlavní straně, nemám výraznější připomínku (vše vypadá logicky umístěné a seřazené podle důležitosti, takže se zde přemýšlelo, což je dobré znamení), snad až na zbytečný tag cloud. Vážně, tyhle věci by měly být zakázané – alespoň to tedy vypadá jako tag cloud. Pokud to má symbolizovat výběr a množství jednotlivých kategorií článků, tak potom jde můj palec vzhůru. A ještě hlavička, která je silně neuspořádaná (to logo si jen tak trčí vlevo) – kromě toho se ale zde z větší části práce povedla, takže pokud jde o použitelnost, nemám velké výhrady.

Problém však nastává se samotnou grafikou. Zde bych se už rád začal opírat do diskutérů, z nichž někteří jsou úplně mimo. Rád bych vzkázal těm, kteří si myslí, že grafický portál by měl být grafickým výkvětem, aby se vzpamatovali, a řekli mi, kolik takových portálů s bohatou grafikou kdy viděli. http://www.webdesignerwall.com/ se nepočítá! Když ti z vás, kteří mají v hlavně méně mozkové tkáně než ovesné kaše, budou chvíli dávat pozor, vysvětlím vám, proč portály nemají bohatou grafiku. On totiž Webdesignerwall není portál, je to blog. Portál je něco, kde je mnoho obsahu. Kde je mnoho obsahu, nemůže zde být bohatá grafika, alespoň ne tam kde je obsah (takže nám zbývá pozadí a na to se mimo reklamní účely u portálů obvykle kašle) – prostě nemůžete nacpat něco, u čeho očekáváte, že to uživatelé budou vyhledávat a číst (tedy obsah), do bohaté grafiky, protože to potom učiníte nečitelným, nebo vám zbude méně místa pro grafiku/obsah. Bohatá grafika vždy přichází s kompromisem, že přímo v centru grafiky nemůže být obsah, případně trpí. Existují vyjímky, kdy designér dokáže dát dohromady působivý design, který i dobře funguje, ale i tak je to horší než kdyby jednoduše grafiku vynechal. U portálu vás zajímá obsah (který u grafika.cz nedokážu posoudit, protože nejsem pravidelný čtenář).

To ovšem není důvod, abyste design a grafiku odflákli. To co vidím je ošklivé. Není to hrozné, to tedy ne, ale myslím že sebevědomá (a dost přestřelená) věta: „Ve fázi přípravy je nový layout, jenž vychází vstříc soudobým trendům webového publikování a měl by přinést nový čtenářský zážitek.“ kvality designu ještě snižuje a zřejmě i popíchla některé diskutující. Předně, nevím co jsou to trendy webového publikování. Nevím ani že by byly, a pokud jsou, tak co mají společného s layoutem? Tohle je spíše matoucí, protože nevím co tím chtěl básník říct, ale davu stačí předhodit slovo trendy a může se to nepěkně obrátit proti vám (což se stalo). Také jsem netušil, že čtenářský zážitem mi přinese layout, a ne ten sajrajt, co já čtu od jiných a vy teď ode mě. Takže tu máme nějaké střelivo vedle designu, který pravděpodobně nedělal žádný ze zkušených webdesignérů, což mělo za následek sníženou kvalitu. Lidé si stěžují na posmutnělost a fakt, že nejzajímavější jsou na návrzích zelené reklamy. Je pravda, že nějakou výraznou barvu by to sneslo.

Vzhled samotného detailu článku už vypadá lépe. Sice moc nechápu smysl onoho stínu po stranách (připomíná mi to mé pokusy 2 roky zpět, kdy jsem si myslel, že tohle je ta správná věc), ale než se dostaneme ke komentářům, je vše fajn. A komentáře… nooo… proč sakra stále používají ten příšerný systém, který čtenáře nutí si všechny komentáře zobrazit?! Tohle je skutečný pravěk, přenesený do roku 2010. Kdyby tam byl samotný odkaz Zobrazit komentáře, tak by to ještě nebylo tak hrozné – ale namáhal se někdy někdo z vás s tím, že by si označil ty komentáře, které chce číst? Prostě mi ukažte vše, co je to za problém. Pokud by jich bylo moc, můžete použít stránkování – zde je ukázka toho, že některé věci se stále nepohybují vpřed a zůstávání v roce 2000 a ještě dále. Kde je čtenářský zážitek a trendy teď? Kromě toho se mi nezdá náhodné používání barev, které nesouvisejí s designem. Vypadá to nevkusně. No, poté co mám za sebou tohle, můžeme to tak nějak shrnout – grafika podle mě není příšerná. Je zastaralá, nehezká a design v sobě má pár plesnivostí. Se starým hnusem se to už teď nedá srovnávat, ale doporučoval bych redakci (pokud je tohle model, který už je blízko produkčnímu prostředí) na tom ještě dost zapracovat, je tu hodně místa pro zlepšení. Oslovte nějakého webdesignéra – tohle prostě vypadá, že to nedělal webdesignér. (Mám s tím určité zkušenosti a troufám si tvrdit, že s jistou odchylkou dokážu určit, kdy design dělal grafik/designér, který primárně nedělá weby. To jen abyste si nemysleli, že chci někoho urážet poslední větou.) Mohl bych jít do detailu a vypíchnout části, které se mi nelíbí, ale myslím že je to zde zbytečné – ani bych se neměl moc o co opřít, protože tohle je prostě rozvinutější skica. Chce to teprve kabátek nasadit, takže nemám moc co komentovat. Pokud jste doufali, že design rozemelu na kousky a vypíchnu každou špatnost, které se autor dopustil, čekáte marně. Vlastně ne, ďábelských blábolů si teprve užijete!

Teď malá vsuvka a ukázka toho, jak postupují jiné grafické portály 🙂 Myslím že i když nemám vůbec takové zkušenosti jako lidé, kteří stojí za grafika.cz, vím alespoň trochu jaké to je, stavět větší portál (u nich je to velký, tutoriarts je pouze „větší“ 🙂 ), takže nemám problém říct, že to jde lépe, protože jsem si to zkusil, a to už několikrát. Nesrovnávám svůj design s jejich, ale jejich design jde udělat lépe. Sám momentálně dokončuji přerod webu tutorials.cz na tutoriarts, projekt, který se táhle už víc než rok a půl (hanba). Ponechme mizerné plánování, nereálné představy a lenost stranou, tento odstavec věnuji propagaci vlastního designu, který je nový a takto já vidím vzhled grafického portálu (také neuvidíte žádnou bohatou grafiku). Zde je malá ukázka toho, co vás na tutoriarts čeká koncem října – budeme tedy redesignovat krátce po sobě, ještě by se mohl přidat design portál 🙂

Abych to zakončil pozitivně, myslím že od návštěvníků grafika.cz v diskuzi zazněly i některé dost dobré tipy, takže doufám že redakce grafiky naslouchá a něco si z toho vezme.

Ps. Vynechal jsem velikost designu – je rozhodně šiřší než 960 – nevíme ale zda alespoň prostřední část není procentuální. Pokud tomu tak není, myslím že to není nejlepší nápad, protože bohužel s popularitou netbooků (a sem tam nějakého toho iPrdu) jde 1024 opět nahoru.

Advertisements

One response to “Grafika.cz bude měnit tvář – pojďme zkoumat ukázky nového designu

  1. Pěkné, ale diskusi o zmínce změnu designu je směšná. 🙂

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s