Chci mít web – lacinná vábnička, nebo šance pro začínající designéry?

Před nedávnem se v čechách vynořilo několik projektů, které spojují profesionální grafiky a designéry ne pouze digitálně, ale ve společných kancelářích, fyzicky. Podobným projektům fandím, přijdou mi zajímavé a třeba si práci v podobném prostředí za nějakou dobu (až mi začne ze samoty dost hrabat) vyzkouším. Pak jsou tu stránky, které vám moc nepoví, ale naslibují hory doly, i když z nich vlastně vůbec nic nevidíte. Tohle je jedna z nich.

Jsem skeptický. Jsem skeptický k čemukoliv, co nevidím na první pohled, což jsou stránky chcimitweb.cz. Zase jsem po nějaké době zavítal na programujte.com a mezi jejich články (pak jsem se podíval a byly to PR články) mě zaujal nadpis „Jak snadno dosáhnout na volné noze na pravidelný příjem?“ – protože nevím jak toho dosáhnout snadno, říkal jsem si, že se třeba poučím z chyb, které jsem v minulosti udělal a objevím postupy, kterých jsem si předtím nevšiml.

A ono hovno. Dobrá, neměl bych něco soudit předtím, než to vyzkouším. Problém je, že ani nechci, protože mám tušení, co je tento projekt zač. PR článek uslintává nad tím, jak se budete mít dobře, když se na zmíněných stránkách registrujete. Tak tedy hurá na návštěvu. Nevím jak vy, ale vypěstoval jsem si obecný odpor vůči slovním spojením „dynamicky progresivní“ apod. Obvykle to znamená že váš postup létá sem a tam a nakonec havaruje, pokud se vůbec dostanete k odletu. Pak ještě „SEO optimalizované“. Na první pohled stránka vypadá jako normální firma nabízející tvorbu webových stránek. Když ale sjedete níže, uvidíte banner, který láká na možnost výdělku pro lidi, které mají problém shánět zakázky. (Což není žádná hanba a viděl jsem dost lidí, kteří by měli zakázky dostat díky tomu co umí zakázku před břídilem, který pracuje v nějaké firmě. To už je ale každého věc, jak se rozhodne zakázky získávat.)

Kliknete na stránku a vykoukne na vás přátelský nadpis „Chcete vyvíjet stránky, ale nemáte zakázky?“. Pak se dočtete, že členství na stránkách vás nebude stát nic, kromě 15% částky z uzavřené zakázky, kterou budeme muset zaplatit chcimitweb – to je v pořádku, podobná cena je normální za dohazování zakázek. Co mě na tom ale nesedí je fakt, že stránky jsou velmi nešikovně vytvořené, takže jsem zmatený a musím si tvořit vlastní teorie o tom, jak to vlastně funguje. Už jsem zažil přátelské „partnerství“ s lidmi, kteří vám budou pravidelně na e-mail posílat lákavé zakázky, abyste se potom dozvěděli, že musíte zdarma vyhotovit návrh a ani se nedozvíte, že ve skutečnosti soutěžíte s hromadou dalších. S koncovým zákazníkem se nikdy nesetkáte. Tečka.

Je tohle případ i těchto stránek? Nevím. Předávání zakázek je v principu naprosto normální věc. Ta spousta keců okolo a podezřelý ceník (lidé s praxí, podívejte se tam a řekněte mi, zda vám ty ceny nepřipadají divné – jednak jsou dost nizké, druhak cena podstránky by měly být výrazně nižší než hlavní stránky – kdyby měl někdo zájem, tak to rozvedu, ale mě to ukazuje, že ceník psal někdo, kdo se v tom nevyzná – což je varovný signál) ale nevypadá normálně. Navíc to co autoři tvrdí není naprosto žádná záruka: „Na tvorbě internetových stránek spolupracujeme s několika desítkami lidí, jenž se věnují webdesignu a programování několik let a jsou opravdovými profesionály v oboru. My jsme pro Vás tyto profesionály sdružili a nabízíme Vám všechny jejich služby.“ Není tam žádná zmínka konkrétních osob – navíc sdružovat a řídit jsou úplně jiné věci. Už jenom nějak rozumně řídit 10 lidí přes internet může být solidní oříšek, pokud nejste dobře organizovaní, a tomuhle já prostě nevěřím.

Ve výsledku mi to přijde jako prázdné nic. Nevyzkoušel jsem si stránky, protože to naštěstí nemám zapotřebí (tím myslím obecně naštěstí, už jsem na stránky nakydal vlastního hnoje dost) – pokud zde je někdo, kdo už „služeb“ chcimitweb využívá a má jak můj názor vyvrátit, budu jen rád. Upřímná služba pro začínající grafiky a designéry by byla skvělá věc – jen ji prostě v tomhle nevidím. Vidím v tom poloprofesionální prezentaci (provedení a ceny) autorů, kteří se mohou za nějakou dobu slušně vyšvihnout. Co v tom absolutně nevidím je to, co tvrdí – projekt sdružující nezávislé profesionály. Zkusili jste? Pochlubte se. Osobně bych radil se podívat jinam, ale zkusit to můžete – třeba nějakou tu zakázku ukořistíte.

2 responses to “Chci mít web – lacinná vábnička, nebo šance pro začínající designéry?

  1. Já to prubnu stejně nemám co dělat. tak dám vědět.

    • Hodně štěstí 🙂 Ono když člověk potřebuje reference, tak je to přeci jen lepší (pokud nechceš tvořit čistě pro vlastní potěšení) než si jen tak tvořit a trénovat.

Zanechat Odpověď

