Co to má být? – Vizuální styl Gymnázia Jana Nerudy

Rozhodl jsem se nastartovat novou rubriku pro své kontroverzní názory. Bude to fungovat tak, že zde budu umisťovat kritiku čehokoliv, co mi přijde rozporuplné (poté co média začala komolit a plést si slovo kontroverzní se slogem gangster mě na něj přešla chuť), a dělat tak ze sebe hlupáka. Můžete se připojit a hádat se, zda mám pravdu, nebo ne. A teď vážně – GJN představilo nový vizuální styl. Bohužel jej zatím nejde shlédnout v akci, ale to mi nezabrání jej kriticky zhodnotit.

Nemám rád abstraktní umění – tedy většinou. To proto, že je člověk často omezen na to, že si má něco přestavit, protože mu skutečný účel (pokud nějaký existuje, a v 90% případů o tom tak trochu pochybuji) zůstává utajen. Nejsem žádný génius a jsem povrchní, takže pokud mám obdivovat něco abstraktního, požaduji, aby to bylo alespoň pěkně zpracováno. Tohle není. Ale dobrá, začneme od začátku – pravděpodobně jste dostali dojem, že nový styl nenávidím. Ne. Je pravda, že když jsem poprvé viděl logo, zalil mě čistý krystalický odpor. „Co to má být?!“, řekl jsem si. (Ve skutečnosti jsem řekl co to kurva je za sračku, ale to nezní příliš korektně.)

Rostoucí odpor ve mě umocnil komentář „umělce“, který je za logo zodpovědný. Byl jsem odhodlán pěkně logo rozmáznout a autora si dát k večeři. Pak jsem na to nějak zapoměl a následující den jsem se podíval na logo znovu. A víte co? Začalo se mi líbit – začal mi i tak nějak pasovat jeho popisek – i když podle mě nejde o moderní práci, ale spíš retro. A myslím že i docela funguje – znak samotný je docela pěkný jako vzorek, ale logo – na logo se to nehodí, řekněte si. Protože tohle je otázka osobních preferencí, podívejme se spíš na to, co má symbolizovat, protože to bych neuhodl i kdybyste mi dali tisíc let.

“Značka vzniká spojením dvou čtverců, které symbolizují dvě pracoviště GJN – Hellichova 3 a detašované pracoviště na Komenského náměstí. Oba čtverce jsou propojeny, čímž vzniká centrální čtverec/bod, poukazující na umístění GJN – centrum města. Bilingvita školy je symbolizována rozdělením celého útvaru osou. Spojením dvou čtverců a půlením osou pak logo vytváří spojená písmena G-J-N.”

Ó bože. Dobrá, to je přesně ten typ popisů, který nesnáším – byl bych asi raději, kdyby mi skutečný význam loga zůstal utajen, alespoň by působilo dostatečně záhadně a tajemně, asi jako Edwardovy koule. (Zatímco u loga si dělám legraci, s Edwardem a celou ságou emo upíru to myslím vážně – fuj!) Řeknu jak působí logo na mě – líbí se mi jako retro zpracování. Kecy o tom, že jsou v něm iniciály GJN – vážně? Proč přikrášlovat logo něčím, co tam prostě není? Pokud zde někdo chtěl působit chytře, tak prostě nepůsobí – není to v tom, není to vidět, a vůbec bych se o tom nešířil. Navíc těch pár komentářů, které jsem si pod článkem na fontu přečetl, mi dalo za pravdu s odporem k „uměleckému“ vyjádření, které si nikdo sám od sebe neodvodí.

Zatímco logo se mi postupem času zamlouvá, o webových stránkách toto říct nemohu. Zatím je sice k dispozici jen zmenšený náhled, ale z praxe mám bezpečně ověřeno, že naprostá většina designů vypadá lépe zmenšená – tudíž alespoň v tomto si smlsnu – logo může být divné a zároveň zajímavé, ale když tohle člověk začne cpát i do podprůměrné webové prezentace, je zle.

Ano, myslím si, že webová prezentace bude průšvih. Dobrá, je to 100x lepší než aktuální web gymnázia (a jímá mě hrůza, že mnoho škol stále má podobné weby), nicméně je vidět, že to nedělal webdesignér. Pro webové stránky je totiž vhodné nepoužívat stejnou formu jako u tištěné grafiky a zvlášť vizuálních stylů, což často vidím u studií, která se na weby vůbec nezaměřují. Nicméně k tomu se ještě vrátím, protože tu je asi poslední věc, která mě nechává v rozpacích:

Hlavním cílem ale bylo pomoci GJN vystoupit z řady naprosto podprůměrných ID ostatních středních škol a gymnázií, posunout jej k modernímu vizuálnímu stylu, čímž se škola od ostatních výrazně ozvláštní a stane se jakýmsi pionýrem nových ID škol.”

Souhlasím s tím, že české školy jsou na tom s prezentacemi bídně – dokonce hůř než hostingové společnosti, a to je co říct. (Vážně, udělejte si s tím něco, rád u vás hostuji, ale na ten web se nedá dívat – a ne že mě za to odstřihnete – vzkaz všem fujkům z hostingového prostředí.) Souhlasím také s tím, že se škola takto ozvláštnila, a snad i mohu souhlasit s tím, že jde o moderní styl (a hlavně trendy, na to se asi koukalo více – hlas rýpala), i když symbol samotný je podle mě retro. Ale nový standard školních ID? Chce se mi říct doufám že ne, ale když se podívám na mizerné školní prezentace, tak musím kapitulovat a říct ano. Není to nic extra – není to objev, ale je to dostatečně zajímavá řemeslně dobře odvedená práce. To uznávám i když na to příliš nejsem – takže se skřípáním zubů nakonec souhlasím s tím, co jsem předtím zavrhoval. Vidíte jací jsou někteří jedinci manipulativní parchanti? 🙂

Ale nebyl bych to já, kdybych si neschoval to nejhorší nakonec – musíte v lidech postupně budovat napětí a nejsilnější munici si schovat nakonec. Webová prezentace je hrozná – alespoň v mých očích. Připomíná mi trochu děsivou prezentaci Najbrtů (nevím jestli ji mezitím nezměnili, naposledy to bylo bolestivé – A ano, chápu že oni se nemusejí starat o nějakou svojí webovou prezentaci, ale nemuseli by tak okatě dávat najevo, že o webdesignu nic neví.). Dobrá, není to tak zlé – ve srovnání se stávající prezentací, která je z roku 2009?! (Soudím z informací v patičce, asi teda…) Společnosti RedLine nebo v co se nyní transformovali bych se raději v budoucnu vyhýbal. I když podle všeho nedělali design, ten dělal Radek Červený, a bohužel je vidět, že jde o výtvor nadšeného amatéra. Fajn pro vlastní prezentaci, katastrofické pro reprezentativní stránky školy. Takže těžko můžete jít níž než stávající prezentace – teď k samotnému novovýtvoru. Nejsem si jistý, nakolik jde o dokončenou věc, protože nebýt zbytku grafického stylu, myslel bych si, že jde o nějaký podivný wireframe. Ale nejde o grafiku – mám právě pocit, že řádil hlavně grafik a designér byl otloukán v koutě – věci jsou nesmyslně rozházeny po celém designu a nesjednoceny, obří fotky budou buď nekvalitní nebo datově náročné (to se dá ošetřit, ale vypadá to že se počítá s pravidelným střídáním fotek podle stránek, takže ta velikost asi nebude nejmenší), a člověk který to budoval si neuvědomil, že u webu zkrátka někdy kreativita je na škodu, a že existují jisté standardy, které tu nejsou pro legraci. Trochu to teď přeháním, prezentace je přinejhorším lehce podprůměrná, ale spíš je mi líto toho, že se mi opět potvrdilo, že v mnoha případech se do digitální grafiky pouští někdo, kdo je jednoznačně zaměřen na klasickou tištěnou grafiku.

No, to by bylo asi tak vše – ve výsledku nejde o nic hrozného, ale velké řeči tvůrce a provedení, které nemusí sednout každému, mohou grafickému stylu v očích veřejnosti ublížit. Za mě ve výsledku průměr – vzhledem k již několikrát zmiňované situaci na školách jen tak dál a pokud možno lépe. Jen do budoucna nenechte vše na jednom člověku (zřejmě), nebojte se utratit pár chechtáků navíc a investujte do webdesignéra. Vyplatí se to.

Zanechat Odpověď

