Nebojte se střídmě používat smajlíky

Smajlíci (pro někoho raději emotikony) jsou již delší dobu nedílnou součástí internetových diskuzí. Přijde mi zvláštní, že mnoho lidí zřejmě nechápe jejich účel. A teď nebudu mluvit jen o stereotypických přitroublících, kteří vkládají smajlík za každým slovem, případně jich vystřídají co nejvíc nezávisle na tom, zda se to hodí nebo ne – ne, kopnu si také do lidí, kteří stojí na úplně opačné straně extrému, lidi, kteří smajlíky zatracují a odmítají.

Mím názorem je, že by smajlíci měli být střídmě, ale rozhodně využíváni. Co totiž v internetové diskuzi postrádáte je řeč těla. Protože mnoho věcí může být pochopeno dvoj a více smyslně (a nemyslete hned na sexuální tématiku, zvrhlíci), což (protože jsme na internetu) může jednoduše a rychle vést k epické hádce. Je také třeba rozlišovat mezi diskuzí a články – článek je něco, co obvykle nepíšete konkrétnímu člověku, takže si pravděpodobně dáte (v závislosti na tématu) větší pozor, abyste nepsali něco, co by vaše čtenáře pletlo. Naopak v diskuzi, kde jste všichni individuality (a individua, haha, jsem vtipný), se čas od času smajlík hodí – protože sice nemohu tvrdit, že dokonale nahrazuje řeč těla, určitě ne, ale ve vhodné situaci může ideálně doplnit jinak matoucí příspěvek, o kterém nevíte, co si myslet. A stejně tak může s jinak normálního příspěvku udělat něco, o čem si ostatní budou myslet, že je určeno k jejich urážení. Mluvíte k někomu, takže byste si měli být vědomi toho, že na toho druhého působíte svojí osobností 🙂

Bez grafických smajlíků nemáte příliš mnoho možností, protože i když existují mraky čistě textových smajlíků, musíte brát ohled na to, zda je bude chápat i někdo jiný než vy. Ale i tak to bohatě postačí. S grafickými máte často možnost se pěkně vyřádit, a osobně jsem viděl velmi kultivované diskuze (ale i velmi zábavné, stále však na úrovni), kde uživatelé používali širokou škálu smajlíků a nebylo to nijak zbytečné ani otravné. Ale to jsou spíše vyjímky – rozhodně také záleží na věku diskutujících, sám jsem (již je to dost dávno, ale pamatuji si to) kdysi také trpěl věcí, která mi přijde jako jedna z nejotravnějších, dávat za naprostou většinu příspěvků mrkající smajlík. Působíte pak jako otravný blbeček bez sebejistoty, který si ji musí uměle dodávat tím, že hlásá, jak je sebejistý, jiným lidem, kteří ho neberou vážně (tohle jsem si měl promyslet, než jsem přiznal, že jsem se takhle nějakou dobu choval).

Smajlík může jistě vyjadřovat nejen to, jak byla nějaká věta (či prohlášení) míněna, ale také váš momentální stav. Což může být trochu zmatenější a už se dostáváme k tomu, že takto mohou být smajlíky zbytečně nadužívány, což přispívá k jejich otravnosti. Proto je něco takového vhodné spíš na icq, ideálně když hovoříte s člověkem, který vás lépe zná a který nebude příliš zmatený z toho, co se na něj vyvalí. (Dobrý psychologický experiment by byl zkoušet tohle na nepříjemné klienty, či nespokojené zákazníky na podpoře, ne?)

Obávám se že jsem napsal další zbytečný příspěvek bez pointy – vlastně ano, poitu mám, ale pochybuji, že si to přečte hodně lidí, kteří tohle dělají. Používejte smajlíky v mezích, a zamyslete se, než nějakého vložíte. Ale nebojte se je používat – nevidím rozumný argument proč ne, a proč by někdo měl vypadat dětinsky, když nějaký používá v mezích s tím, k čemu byl určen. Potom mi přijdou podobní radikálové stejně směšní jako smajlíkovači. To by bylo pro můj dnešní canc, příště se pokusím o něco lepšího, co se bude týkat grafiky 🙂

// Dva smajlíci v nevážném příspěvku na osobním blogu. Jeden víceméně zbytečný, a druhý vyjadřující momentální náladu. Urazil jsem někoho? Doufám že ne 🙂 (Hanba, třetí letí.)

5 responses to “Nebojte se střídmě používat smajlíky

  1. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D – přesně takto to nemá vypadat a přesně takto to vypadá když několika nejmenovaným dívčinám napíšu něco vtipného.. :/

  2. Většinou používám jen pět smajlíků – :-), :-D, :-(, :-/, 😡 – Občas nastane situace, kdy s každým smajlíkem vyzní věta úplně jinak, pro příklad: … ne, nechce se mi nic vymýšlet. Zkrátka při neuváženém smajlíku byste mohli druhou osobu i urazit (třeba se vysmát „:-D“ něčemu, co k smíchu není, nebo naopak). Když k něčemu takovému dojde, využívám svůj vynález „nedokončený smajlík“ – „:-“ a dotyčný si bude myslet, že jste se upsali a už si poslední znak domyslí podle toho, jak to cítí on/ona (ano, je to trochu pokrytecké a vypočítavé).

    Druhá věc, většinou nemám rád grafické smajlíky, nejhorší jsou ty animované, kdy se „:-D“ nahradí nějakým retardovaným ksichtem, takže třeba při icq chatu používám radši „:_D“, „:_)“, … , aby se text nenahradil obrázkem.

  3. Souhlasím, a ještě mě napadá jeden důvod, proč smajlíky používat: všiml jsem si, že na českém internetu vás lidé bez smajlíků vnímají jako přísného mravokárce, takže je dobré občas nějaký připojit. A jinak bych smajlíky používal i v tištěném textu, taky by se tam hodil.

    • Nesetkal jsem se zrovna s mravokárstvím, a stejně tak bych neřekl, že je to specialita českého internetu (když se řekne český v negativním smyslu, tak se to většinou najde i u ostatních národů, zas takoví výlupci nejsme, jsme možná větší, ale to neznamená že ostatní národy by něco takového neznaly), ovšem bez smajlíků člověk může vypadat jako stroj, a proto snad může na ostatní působit nadřazeně? Ale nevím, s takovým extrémem jsem se nesetkal, záleží na tom kam člověk vleze 🙂

  4. Možná jsem to s „mravokárstvím“ přehnal, ale „nadřazenost“ sedí. Jinak já jsem setkal s tím, že lidi věcné poznámky a doplňující otázky brali jako osobní útok nebo ironii (bylo to na odpovědi.cz, a tam nějak patří k věci, že se člověk na něco přeptá :)). Takže se asi sem tam smajlík hodí :).

Zanechat Odpověď

