Jak bych měnil webtrh

Paranoidnější s nás o tom věděli. Ostatní to snad brali jako možnost. Ale nikdy v životě by většinu lidí nenapadlo… ne, nebudu se pokoušet dramatizovat něco, co nejde. Webtrh poměrně překvapivě aktualizovat na novou verzi, a jelikož je vbulletin v4 opravdu skvělý systém, přináší jistě mnoho nových a příjemných funkcí navíc. Ale! Jako designér a zároveň pravidelný návštěvník mám určité připomínky a rady, co by se dalo vylepšit. Jde o můj názor, takže je naprosto v pořádku, pokud s něčím nesouhlasíte, a pokud je tomu tak, uveďte důvod a rozumné argumenty, vše může jen přispět ke zkvalitnění webtrhu, pokud budou Martinova ouška naslouchat.

Četl jsem diskuzi a snažil se filtrovat příspěvky, které by doplnily moje názory – od výkřiků, old webtrh forever and disco never dies, po rozumě vypsané argumenty, k osobním pocitům, a pokusil jsem se z toho udělat nějaký souvislý celek. Nepodařilo se.

Takže jsem se rozhodl, že to zkusím rozdělit do několika významných bodů, o kterých se rozepíšu.

Měli jsme být informováni předem.

Tohle je jedna věc, které neporozumím. Pokud jde o velkou změnu, což tohle bezesporu je, protože nejde jen o kosmetické změny, je vždy lepší návštěvníky informovat. I když si mohu myslet, že znám své návštěvníky sebelépe, skutečnými odborníky jsou zde oni. (A další umění je od nich získat relevantní odpovědi, člověk se nemůže prostě ptát davu, co by se jim líbilo.) Tím, že lidi o změně poinformuji je na to nejen připravím, takže budou vědět, co je čeká, ale zároveň od nich mohu dostat dobré rady. Já sám jsem ukázal nový design tutorials dlouho předtím, než se vůbec začalo pracovat na novém systému a v žádném případě toho nelituji – jednak lidé vědí, že se připracuje změna, a několik týdnů před spuštěním budu postupně informovat o novinkách a změnách, ale zároveň jsem díky tipům od „publika“ byl schopen design výrazně vylepšit.

To je první věc, která se mi opravdu nelíbí a nerozumím, proč to takto Martin udělal – myslím že je to chyba. Necitlivost k návštěvníkům? To ani ne, ale když se vezme několika tisícová komunita a začne se s ní něco bez jakýchkoliv vysvětlení dělat, není to příjemné. Člověk se pak cití, jako kdyby ho zavřeli do sklenice a tu pak náhodně otáčeli – chvíli kloužete sem, chvíli tam. A nemůžete ani říct, že se vám to nelíbí, protože vás přes sklo nikdo neslyší.

S tím se pojí to, že mnoho lidí neví, co za novinky systém nyní nabízí, takže je nebudou využívat, protože je ani neobjeví.

Problémy s designem

Musel jsem překonat určité problémy s novým designem a osahat si ho, což jsem již poměrně zvládnul. Ale i tak – řekl bych, že většině lidí se líbil více starý vzhled. Proč? To si nejsem tak úplně jistý, ani jeden mi nepřipadá špatný (když se odprostíme od toho, že je to jednoduše něco, na co jste zvyklí), ale v čem ten nový určitě prohrává je přehlednost – problém hlavní strany fóra je, že vše je modré. Starý design byl béžový a měl modré písmo – skvěle jste tak odlišili písmo od pozadí bez nějakých necitlivých barev.

Někteří lidé také pociťovali problémy s rozlišením – nevím jaké mají oni rozlišení, ale řekl bych, že šlo spíš o mobily, nebo o minibooky, protože určitě velice robustní vbulletin snese minimálně i rozlišení 800×600 v pohodě. Takže to by neměl být problém designu.

Další věc, co ale jako problém beru jsou obří tlačítka základní šablony v diskuzích – je to nepřehledné, a nově příchozí se vůbec nemusí orientovat v tom, kde jsou nové příspěvky a která místnost naopak nemá nové příspěvky od jeho poslední návštěvy. Myslím že jediný rozdíl je maličká ikonka vlevo před textem a tučné písmo u místností, do kterých přibylo něco nového. Což je málo, s tím kolik je tam obsahu to někdo nemusí vůbec zaregistrovat. Zmiňuji to proto, že nevím, zda to bude v novém designu jinak, ale určitě by mělo. Dost mi to vadí, a myslím že nejsem sám – nepřehledná témata jsou to, co mi brání na webtrhu trávit hodiny svého patetického života 🙂

V kompletním editoru je zbytečné opakování tlačítek pro odeslání. Myslím že v základním nastavení by postačily skryté rozšířené možnosti a tlačítko pro odeslání pod nimi, ne jedno nad a jedno pod.

Co se týče skřeků ohledně barev a světlosti – spravte si vlastní monitory, lenoši. To, že se vám něco zdá příliš světlé není problémy stránek – mnoho velkých serverů je laděno do bílé, takže se buď musíte pohybovat v undergroundu, nebo jste si nenastavili korektně monitor, který vám potom vypaluje oči. Přechodný design není nic moc, ale jak jste mohli vidět, zřejmě se blýská na lepší časy.

Rozdělení webtrhu

Největší změnou je to, že webtrh sice stále je diskuzním fórem, ale diskuze nejsou sjednocené, jako tomu bylo dřív. Myslím si, že je to dobrý krok – řekl bych, že k tomu vedlo přehuštění diskuzní, kdy na hlavní straně zkrátka bylo příliš mnoho fór a podfór, takže nynější změna je takové pročištění. To je dobrá věc.

Rozházné menu a můj panel – chvíli jsem panikařil a hledal, kam se poděla moje nejoblíbenější funkce. Přestěhovala se doprava nahoru. Takže teď máme v podstatě rozdělenou nabídku na 3 bloky, dva vlevo a jeden vpravo. V novém designu je to uděláno mnohem logičtěji, takže doufám, že bude co nejdříve nasazen. Jediný problém by asi byl u menších rozlišení, protože na šířku je to opravdu dost.

Věc na závěr – otravný sidebar. Vložit ho vlevo je chyba. Jednoduše proto, že u diskuzních fór je člověk zvyklý koukat doleva, a nemyslím si, že by někdo dal přednost sidebaru před diskuzí. Viděli jste někdy fórum, které by mělo menu na straně? Ne? Z dobrého důvodu, autoři nechtějí zasahovat uživatelům do diskuze. Zatímco zde to bylo provedeno s grácií ocelové pěsti, mašírující romadůr.

Připomínky k maličkostem:

Líbily se mi rss k blogům u profilů. Často se tam daly najít zajímavé věci. Stejně tak dodatečné informace o uživatelích, jako jejich jméno. Doufám že se s tím počítá. Některé ikonky jsou hloupé a není jasné, co to je. Například reputace – rád ji používám, je to vhodné, zvlášť když se ji nemůže zneužívat a může se udělovat pouze kladná. Teď se pravděpodobně nějakou dobu bude používat hodně sporadicky, protože ne každý asi bude vědět, že je to taková podivná hvězda pod profilem. Proč ne palec vzhůru, nebo něco pochopitelného? (Což je opět připomínky k nepříliš dobře zvládnutému základnímu tématu vbulletinu, někdo se u nich nechal unést designem a zapoměl na funkčnost.)

Závěr

Nechci tvrdit, že vím vše nejlépe, a je možné, že se pletu v některých věcech, které jsem zde vypsal. Můj základní bod však zůstává – velké stránky by měly získávat odezvy od uživatelů předem. Není úplně jednoduché z davu získat informace o tom, co chtějí, ale schopný člověk by to měl zvládnout.

4 responses to “Jak bych měnil webtrh

  1. Ten vzhled není konečný, doufám že se změní to přehlednější podoby. Snad s odstupem času tu změnu docení všichni…

    • Já vím, že jde o přechodný vzhled. Zmiňoval jsem to. Tak jako tak ale chci zmínit problémy, které si myslím že má, aby se nepřenášely do dalšího vzhledu.

  2. Je to už nějaký čas, co jsem tvůj blog četl, zapomněl jsem, jak příjemné články umíš napsat. Podal si to hezky a nenásilně.

    Osobně nemám příliš moc rád fóra. Dřív nebo později se to bez většího zásahu moderátora mění v nehorázný chaos (znáš to, ten vloží příspěvek tam, ten tam, každý to pojmenuje nějakou hatmatilkou, že není poznat oč vlastně jde..atd..atd). Proto tedy vsázím na výraznou jednoduchost a blbu-vzdornost, kde je vše jasné. Nový, modrý design webtrhu mě tedy v počátku dost vystrašil, ale rozhodně to není, oproti béžovovému, krok zpět.

    Líbí se mi, že WebTrh u nás funguje, v zahraničí jsou velice populární služby crowdspring aj. a jsem moc rád, že podobné projekty si můžeme užít i u nás…

    • A to já fóra rád mám, protože většinou moderátory nepostrádají 🙂 A ten modrý design je přechodně, protože je to základní design fóra. Drž mi palce, ať má ten můj pokus šanci.

Zanechat Odpověď

