Jak si organizovat portfolio referencí?

Nad něčím takovým přeci nepotřebujete přemýšlet. Pokud máte online portfolio, tak vy přeci víte, co máte dělat. Ale přeci jen pro jistotu je vhodné se podívat na to, jak by mělo funkční portfolio vypadat. Upozorňuji, že jde o krátké povídání, ne o praktické rady co na portfoliu měnit nebo upravovat.

Vaše portfolio existuje především proto, aby klient viděl, že něco umíte. Všechno ostatní je podružné – může to být i vaše osobní stránka, ale pokud je to v první řadě portfolio, je to také prezentace vaší práce.

Hned na začátek bych rád za sebe řekl jedno poselství všem kreativním mazalům a idiotům. To, že je flash nabroušená technologie neznamená, že se s ní nešika nemůže příšerně pořezat. Když už děláte prezentaci svých projektů, udělejte ji nějak normálně. Pokud portfolio postavíte tak, že je obtížné reference vůbec najít, nebo jimi procházet, selhali jste. Zde budu vždy obhajovat klasická a snadno přístupná řešení, než nějaké rádoby kreativní veselé pokusy s rotujícím flashem. Obvykle je to divné, matoucí, a návštěvník ztrácí čas sledováním stupidních animací. Pokud vaším oborem není pouze a jen flash a bombastické animace, nedělejte to. Jestli nedokážete zajistit, aby si zákazník v klidu prošel řekněme 10 referencí během pěti minut, nemá se vůbec cenu bavit o tom, co by v nich mělo být.

Ano, chci mluvit i o tom, co by v referencích mělo být. To je určitě ještě větší provokace, ale když vidím, kolik lidí dělá podle mě tu samou chybu znovu a znovu (a i já), tak se o tom zkrátka musím zmínit. První věc – měli byste umět kriticky posoudit, zda něco umíte opravdu dobře, nebo ne. Musíte mít určitý přehled o tom, co je kvalitativním standardem v dané kategorii. Vím, že mnoho lidí není schopno ani tohoto, protože mimo práci se vůbec nezajímají o vlastní rozvoj a tak vůbec neví, jak špatně nebo dobře na tom jsou. Pokud to posoudit dokážete, nikdy si na portfolio nedávejte špatné věci z čehokoliv, co umíte. Zmiňte se o tom, že jste schopni provést určité služby (a samozřejmě pokud vaše znalosti nejsou nejlepší, nelžete, ale řekněte, že znáte základy, apod. – tedy že jste schopni odvést práci, ale třeba to bude trochu déle trvat, neřeknete si plnou cenu, apod. – člověk se pořád učí a osobně nemám nic proti tomu, když někdo za nižší cenu nabízí ne tak kvalitní služby. Ne každý je naditá peněženka a všichni dobře víme, že poptávka po levnějších službách je velká.), ale neukazujte přímo veřejně něco, ukažte to klientům na požádání. A co z toho plyne?

Dávejte na portfolio jen nejsťavnatější kousky. Netvrdím, že se nemáte znát ke svým starším a méně podařeným projektům, nebo se za ně přímo stydět, ale představte si, jak to potom působí na klienty. Tady to trochu přeženu, ale když se k nim připlížíte s hovnem, asi budou utíkat, protože se budou domnívat, že je s tím chcete popatlat, i když jste třeba chtěli říct, že ho umíte proměnit na zlato. Takže jim místo toho ukažte zlatý trůn a pokud někdo vyhrabe nějaký váš horší, případně špatný design, nebraňte se, a řekněte pravdu (pokud nešlo o to, že jste něco odbyli) – že klient měl podivné požadavky, od kterých nechtěl ustoupit, a obchod je obchod, že klient málo zaplatil, nebo že jde o starou práci z dob, kdy jste ještě nebyli tak zkušení, a nejnovější máte na portfoliu. Pokud je klient rozumný, pochopí to. Pokud vám nevěří už v tomto (za předpokladu, že se chováte úplně normálně), je to znamení.

Pracujte s tím, co momentálně umíte. Jelikož se mi už několikrát stalo, že klient vyjádřil podezření a že se mu nezdály moje starší designy, rozhodl jsem se právě pro toto. Pokud mám nové a kvalitnější reference, je lepší portfolio pravidelně pročišťovat – klient na tom netratí, protože v ničem nelžete, a vám to ušetří pár vrásek navíc. Samozřejmě je nutné nechávat práce řekněme půl roku staré, pokud netvoříte 10 designů za měsíc. Zvlášť ze začátku se však vaše schopnosti mohou poměrně rychle vyvíjet, takže jakmile uvidíte, že máte v portfoliu nějaké špatné nebo staré designy, pryč s nimi.

Viděl jsem tak moc portfolií, kde byly kvalitně velmi rozdílné práce. Staré a špatné práce se mísily s novými a kvalitními. Ani si tak nemyslím, že by si toho ti lidí nebyli vědomi, ale že jsou spíš líní. Věnujte svému portfoliu pár minut nebo i hodin času, jednou za pár měsíců si to zaslouží. Kriticky shlédněte svoji tvorbu, případně se optejte zkušených lidí v oboru, znáte-li je, a zbavte se věcí, které neodrážejí vaše stávající schopnosti.

Zároveň bych ještě dodal, že pokud ovládáte různé věci najednou, jako například vektorovou grafiku, design i kresbu, snažte se portfolio přízpůsobit tomu, co děláte nejčastěji. Přidá vám to na unikátnosti a osobitosti (když se to povede dobře – třeba kodér si může nechat udělat kvalitní prezentaci, která bude opravdu vypadat jako když se píše kód, ale bude to vypadat dobře a zajímavě, ne nudně a nevkusně.), což opět zvýší vaše šance u zákazníků.

// Vím, že mé stávající portfolio jde proti tomu, co jsem zde vyslovil. Je už trochu starší, a proto pracuji na novém, které by mělo splňovat tyto požadavky o něco více – budu přepracovávat formát referencí, takže je budu vkládat v podstatě všechny znovu, proto se mi nechce se teď párat s jejich promazáváním.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s