Kdy je čas vyskočit z potápějící se lodi?

Čas od času i já narazím na podivnou zakázku, která je pro podivného klienta, který má podivné požadavky. Nemusí to být tak jednoznačné, kdyby to bylo pro zákazníka, o kterém jsem nikdy neslyšel, tak zkrátka řeknu ne. Ale když to přijde od dlouhodobého zákazníka, který je zprostředkovatel, může být situace komplikovanější.

Myslím že není příliš rozdíl mezi tím, zda jste student nebo živnostník, určitě jste někdy pracovali pro někoho, kdo vám byl nesympatický, a opravdu jste neměli chuť do té práce. Ale bylo tu něco, ať nutnost příjmu, nebo to, že jste nechtěli zklamat, co vás přimělo do toho jít. Když už někdo začne pracovat na zakázce a přijme peníze, měl by ji dokončit, nebo alespoň zkusit všechny alternativy, pokud sám zadavatel nebude brzdit tvorbu.

Přestože se komerční grafice nevěnuji ani rok, a myslím že mám buď štěstí na slušné a dobré klienty, nebo se mi zkrátka daří si je vybírat, nesetkal jsem se s mnoha neseriózními zákazníky. (Také záleží na tom, jak daleko někoho necháte zajít a co si necháte líbit.)

Ale nedávno jsem měl nabídku vytvořit jeden design pro stránky, kde koncová klientka je takový typ člověka, se kterým se nedá diskutovat. Navíc je smutné, když nemohu komunikovat s koncovým klientem, takže je to často lístek do loterie. Proto to obvykle nedělám, k čemu bych se trápil s něčím, co může být ve výsledku úplně odmítnuto? A stalo se – udělal jsem skicu, podle mě určitě nebyla k zahození a rozhodně mnohem lepší než stávající design stránek, pro které jsem to dělal. Jenže se nelíbila kvůli stylu.

Co teď? Utéct pryč! Vlastně ne, neutéct, odejít. Jednoduše vysvětlit, že nemáte zájem, a nemusíte si nic vymýšlet, jednoduše vysvětlete, proč se vám to nelíbí, a pokud zákazník není blbec, pochopí to. (A i kdyby ne, svět není černobílý a jednoho člověka můžete snadno nahradit někým jiným, když jde o obchod.) Ano, pokud pro vás zakázka není opravdu životní důležitosti a pokud na tom nejste tak špatně, že musít vzít všechno, co se nabídne, odvažte se a odmítněte. Možná tím přijdete o další zakázky, možná tím přijdete o doporučení a tím další klienty. Ale možná ne. Jisté je to, že pokud půjdete do zakázky, která vám bude nepříjemná, budete z toho mít krom peněz hnusný pocit. A tolik za to nedostanete, aby se to vyplácelo.

Myslím že nejsem citlivka, ale stejně tak si myslím, že ve vztahu obchodník – klient (ano, považuji se částečně za obchodníka) musí být dialog. Já jsem ten specialista, co je najmut, aby odvedl určitou práci, a ne opice, co má něco tvořit přesně podle zadání klienta (berme model klienta, co v naprosté většině případů ví o problematice méně než vy). Samozřejmě, vždy si s klientem povídám o tom, co se mu líbí, a snažím se poté tvořit v tom stylu, ale nesnáším, když mě klient ignoruje, nechce v ničem ustoupit a bere mě jako prostředek. Potom si může najmout kohokoliv, kdo umí v Photoshopem a zhmotní jeho představy. Už jenom z toho důvodu, že já bych měl vědět lépe, co jak má být, mě zlobí, protože obvykle se snažím s klientem ztotožnit a tvořím, jako kdybych tvořit projekt pro sebe. Jaké to potom je, když klient přijde a moji práci roztrhá na kousíčky s tím, že tohle a tamto chce předělat, tohle se mu nelíbí, tohle tam nesmí být, a ideálně si ještě přimyslí další věci, které jednak ze stránek udělají hnus, protože klient nemá takové znalosti aby věděl, že některé věci prostě nepasují, a dále mě kompletně otráví, protože zničí to, co jsem budoval. Nejlepší je typ klient „nevím na který záchod půjdu“, tedy který se nedokáže rozhodnout a neustále přichází s novými nápady. Někdy se o typech klientů rozepíšu.

Můžete namítnout, že klient je klient a práce práce, tak bych měl mlčet a pracovat. Ale takhle to nefunguje, nedělám přeci koblihy, nebo rohlíky, které jsou všechny stejné. Kreativní práce je trochu jiná záležitost než když přijdete do obchodu a obslouží vás prodavač. Pokud si mohu zákazníky vybírat, a já mohu, tak logicky budu pracovat s těmi slušnými, kteří moji práci ocení a se kterými je příjemné pracovat. Opravdu, většinou jsem nezažil, že by mi ten nepříjemný zaplatil víc, a i kdyby, bude to pár stovek, za což mi to opravdu nestojí.

Takže až se dostanete do podobné situace, pokud jste ji ještě nezažili, dobře si rozmyslete, o co přijdete, když tu práci odmítnete (odmítnete, ne že ji nedokončíte), a za co vám stojí vlastní hrdost. Protože ponižovat se před klientem, který vaši práci navíc ani neocení je věc, která by měla stát za víc než za tu odměnu, kterou vám tento typ klient ani nedá nijak výraznou.

Reklamy

10 responses to “Kdy je čas vyskočit z potápějící se lodi?

  1. Ale čo keď sa ti klient zo začiatku javí ako veľmi seriózny a až neskôr prídeš na to, že je to úplny idiot a navyše ti ešte môže aj pošpiniť meno?

    • Samozřejmě, pokud se něco takového stane jako tvůj případ, o kterém jsi mi dlouze a šťavnatě nadával, tak se nedá moc dělat. Pokud se ti nelíbí jak to pokračuje, jasně a věcně to klientce vysvětli, a řekni jí, že pokud jí stávající spolupráce nevyhovuje, tak jí vystavíš fakturu a nazdar, a pokud chce, abys to dokončil, tak musí trochu změnit svůj přístup.

  2. v téhle situaci bych použila oprýskané:“ charakter člověk buď má nebo nemá – peníze ho jenom odhalí“, a tak s Vámi plně souhlasím. Rozhodně se netýká pouze webdesignu. Kromě toho se stává, že odmítnutí podobného klienta se pro jiné potencionální klienty jeví jako doporučení.

    • Tady asi nejde o moc víc udělat: Zákazník udělal zprostředkovatele, takže zákazníku vyhověno bylo. Koncový uživatel mohl být v jakémkoliv vztahu, možná trucuje, možná je mírně vtlačen někam, v čem chce zůstat u vzdušných zámků. Dostal šanci. Je teď na něm, aby plakal na jiném hrobě, protože jak říkám, šanci měl.
      Na druhé straně tu vždycky byla možnost, že podobná ochota otevře dveře jinam. Takže sčítejme hlavně to dobré- vyzkoušel jste si to, zacvičil se na jiném úhlu pohledu, získal zkušenost. Neprohrál jste v žádném ohledu, dobré věci se neztrácejí.

  3. Naprostý souhlas s celým článkem:)
    Peníze nejsou všechno, dělat něco, co mě těší je mnohem jednoduší.
    Pokud má klient chaotický přístup, raději uplavat na záchranném člunu.

  4. Mal som zákazníka, ktorý odmietol všetky moje návrhy, a v podstate mi cez skype nadiktoval dizajn podľa vlastných predstáv. Bol som maximálne znechutený, no čo bolo najhoršie keď videl výsledok jeho predstáv, milý zákazník zistil, že si tie jeho predstavy si predstavoval inak. Asi 15 krát som prerábal dizajn, niekoľko krát prišiel s nápadmi, po ktorých sa mi zježili vlasy. Ako môže zákazník robiť webdizajn, keď nerozumie problematike? A navyše keď komponuje do dizajnu nezmyselné veci/farby? No povedal som si, no nič budem kľudný, hlavne že je zákazník so svojou prácou a mojou realizáciou spokojný. S výsledkom som síce spokojný nebol ale finančná odmena ma veľmi potešila. Môj názor je ten, urob všetko pre to, aby si odhovoril zákazníka od jeho fantastických predstáv, no a ako to nepomôže rob čo ti káže, nemusíš to predsa hádzať do referencií, navyše, ak je zákazník spokojný a ty si spokojný s finančným ohodnotením, na čo sa rozčuľovať ? PS: Za každú zmenu/úpravu, pýtaj peniaze, to zákazníka odradí meniť 😉

    • To ta odměna asi musela být na tu spoustu práce královská. Šlo to alespoň do desítek tisíc? A smysl celého článku je, že taková spolupráce mi za odměnu, pokud není opravdu dobrá, nestojí. Většina takových zákazníků poté chce přerušit spolupráci, protože si myslí, že ty úpravy jsou v ceně.

      • Michal Gašparík

        No odmena bola 30.000 sk ktorú som si zo zlosti vyžiadal. Na moje prekvapenie zákazník s tým problém nemal :).

  5. Co děláte, když má zákazník vlastní grafiku/obrázek. Mám teď případ v jedné knize, kde mám umístit ošklivou PFku a zákazník si asi ještě myslí, jak je supr 🙂

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s