Kane & Lynch – krátká intenzivní zábava

Kane and Lynch 1

V jednom z nejnovějších Levelů se objevila zajímavá hra Kane a Lynch od autorů Hitmana – rozhodli se zkusit něco jiného, a toto rozhodně není hra o plížení a tichém zabíjení. Ve skutečnosti jde o poměrně zajímavou hru, která však má pár „ale“.

Čeho si na první pohled všimnete je fakt, že hra hodně dá na vizuální stylizaci. Už jenom reklamní upoutávky, kterých bylo před jejím vydáním (2007) všude plno, ukazovali, že jde o něco, co vývojáři myslí vážně. Ano, tohle je dospělá hra. Příběh se snaží být filmový a rozhodně nejde o typickou ptákovinu, jak je u her zvykem. Ne, zde se vývojáři snaží o filmovou atmosféru, což se promítlo i ve vizualizaci. A to je jen dobře – a ohledně kvality, na to, že hra je z roku 2007, vypadá vážně dost dobře.

Hru odehrajete celou v kůži Kanea, bývalého žoldáka, který zradil svoji organizaci, ovšem na útěku byl zatčen a odsouzen za vraždy, které předtím spáchal. Nyní je na cestě na křeslo. Kdyby se k němu najednou nenaklonil Ondřej Hejma, a neřekl mu, ať si kryje hlavu, byla by to asi nejkratší hra všech dob. Ne, nezbláznil jsem se, ale s trochou představivosti můžete v Lynchovi opravdu vidět Ondřeje Hejmu 😀

Kane and Ondřej

Hru tedy začínáte útěkem z vězení, a tato první mise slouží zároveň i jako tutoriál. Naučíte se pár základních věcí, a i když už zde po vás střílí, je dost nepravděpodobné, že byste zaklepali bačkorami – na co si hra určitě nehraje je realita z hlediska zásahů, protože kvůli přesnosti počítačových protivníků byste umírali každou desátou vteřinu. Ne, zde schytáte třeba dvacet nábojů, a když už máte dost, obrazovka zrudne – což znamená, že se musíte rychle schovat a vyléčit – ano, k léčení dochází hned, jakmile zmizíte ze scény a pár vteřin odpočíváte. Poté jste hned fit a můžete se vřítit na bitevní pole s novou silou, což je oblíbený styl u moderních stříleček. V podstatě neustále jdete a užíváte si jízdu.

Hra je tedy styl v podstatě Call of Duty řízlé stylem Quentina Tarantina a jeho Pulp Fiction + jsem přesvědčen, že se autoři inspirovali filmem Heat (Nelítostný souboj), který má velmi podobné scény boje zločinců s policií, i stylizací. Ale když nám autoři hrají na filmovost, potřebuji mít nějaké charaktery, se kterými bych se ztotožnil. Jsou tu? Ani ne – Kane ani Lynch nejsou dobří hoši, ale nejsou to ani absolutní záporáci s filmů Jamese Bonda. Jsou to lidé, kteří si v životě pokazili skoro všechno a teď se od toho snaží buď uniknout, nebo později zkouší dávat věci dohromady – alespoň vidíte, že to má nějaký důvod, ne že se jen tak přesunujete lokacemi na základě stupidních výmluv. Kane vypadá jako Bruce Willis, a trochu s ním můžete i sympatizovat. Lynch je psychopat, jinak vcelku obyčejný člověk, který občas má záchvaty zuřivosti, během kterých klidně zmasakruje civilisty – naštěstí do vlastních nestřílí. Tedy parťáci k zulíbání. Přesto s nimi svým zvrhlým způsobem budete „soucítit“ a budete jim fandit až do konce. Alespoň mě se to stalo.

Kane and Lynch 2

Hra je jen o střílení – několikrát budete muset udělat něco jiného, ale jde o vteřiny, během kterých nestřílíte, takže opravdu nejde o nic velkého. Zažijete vloupání do věznice, ze které osvobozujete bývalé nepřátele, aby se stali vašimi kumpány, ne tak úplně povedené vloupání do banky, intenzivní střelbu v mrakodrapu, abyste se v závěru přesunuli do džungle, kde podle mě hře silně začal docházet dech. Hra často střídá prostředí, což je dobře, ale ani si při tom neuvědomíte, že hra utíká opravdu rychle a než se nadějete, jste v polovině! Ano, na první zahrání jsem prošel hrou snad za 7 hodin, což jak jistě uznáte, není nejlepší výsledek. A to ještě proto, že jsem se několikrát zasekl u opravdu nechutné scény, kde jsem se nemohl dostat dál – hra má pár nevychytaných míst, kde je obtížnost dost ujetá, případně vám není moc jasné, co udělat – v jedné z posledních misí jsem předtím dostal pokyn, abych se proplížil ke stanovišti za použití nože. Asi 30x jsem to zkoušel ze všech možných stran a vždy mě hned odhalil podle všeho skript, když jsem si dovolil se příliš přiblížit – tak jsem se na to vykašlal a všechno vystřílel a vida, ono to nevadilo.

Kane and Lynch 3

Co musím dál pochválit je hudba – ozvučení je tak skvělé (alespoň některé písně), že jsem si musel sehnat kompletní RIP soundtrack ze hry. Elektronická hudba skvěle sedne k intenzivní přestřelce mezi auty za horkého dne. Teď už jsem shrnul klady – dobrý děj, grafika, hudba, intenzivní akce, zábava, charaktery – nastávají zápory.

Přestože se hra chlubí zajímavým příběhem, působí opravdu divně fakt, že někdy si připadáte, jako kdybyste slyšeli jenom polovinu toho, co chcete. Mám dojem, že autorům nevyšly peníze, protože mnoho zákulisních informací o Kaneovi a Lynchovi, které by mě zajímaly (jak se Lynch vlastně dostal k Seven, což je ona organizace, kterou Kane zradil), jsem se buď nedozvěděl, nebo jsem se je nedozvěděl z hry. Když jsem viděl trailery, byly v nich materiály, které ve hře citelně chybí. Například Kanova dcera, která v hned prvním traileru vypráví o svém povedeném tatíkovi. Nebylo by skvělé, kdyby nám příběh paralelně s tím vyprávěla ona? Navíc, kousek po polovině hry se něco stane, ani se nenadějete a jste v zemi, kde zuří občanská válka – když jste se předtím přesunovali do Japonska, alespoň u toho bylo trochu obsáhlejší vysvětlení, zde se jen tak přesunete a máte pocit, že jste omylem odklikli cutscénu. Příběh má tedy děravá místa, ne že by nefungoval, ale některé věci vám zkrátka chybí – dále je tu těch pár hnusných míst, se kterými může mít většina hráčů problém. Zvlášť, když jinak hra šlape jako hodinky. Herní doba je opravdu krátká. A na závěr jsem si připravil opravdu neuspokojivé zakončení, které opravdu působilo dojmem, že vývojáři tak tak vystačili s penězmi. Hra má dva konce – jeden špatný a druhý ještě horší, takže už víte na čem jste.

Celkově vzato, nezkoumal jsem, kolik hra teď stojí v obchodech, ale pokud jste si ji koupili jako já s Levelem, určitě ji zkuste. Je to příjemná oddechovka, která vás nechá proudit (abyste se čas od času zasekli) a na konci vás tak trochu vyplivne – intenzivní akce, která by si zasloužila trochu došroubovat a hlavně trochu vylepšit herní čas, a ne záseky a jinými problémy. Slyšel jsem ale, že se připravuje druhý díl, takže se snad máme na co těšit.

Zanechat Odpověď

