Má pro freelancera cenu číst články o freelancingu?

Jsem bývalým pravidelným čtenářem freelanceswitch.com, kvalitní stránky, která patří společnosti Envato, která provozuje také psdtuts.com a jiné. Stránku stále navštěvuji, ale zjistil jsem, že už prakticky nečtu a jen vše tak prolétnu, případně si přečtu jejich výborný komiks. Proč to? Je vůbec nutné, aby si freelancer, co se už svoji prací úspěšně živí, dál četl články? Dá mu to něco?

Tento článek asi nebude pro každého, ale třeba si to někdo přečte jen tak ze zajímavosti – freelancerů zas tolik v čechách není, alespoň mi to tak připadá. Jedno ujištění na začátek – http://freelanceswitch.com/ je báječná stránka. Ale zjistil jsem, že mnoho článků (je tam také mnoho článků, které mě nezajímají, protože probíraná témata – například copywriting – jdou mimo mě) mi v podstatě nic nedá – už jsem na ty věci buď přišel sám, nebo to dokonce aktivně používám. A nemluvíme o článcích typu 10 užitečných programů. Ne, zjistil jsem, že mnoho tipů a jiných fint pro freelancery znám a využívám, a že to dokonce beru jako samozřejmost, bez které bych buď pracoval hůř, nebo bych něco nezvládal. A přitom jsem se k těm věcem obvykle dostal tak, že jsem něco potřeboval, atd. Mluvím obecně – nedostal jsem se k nějakým trikům postupným vývojem – lidé si mě najímají, abych pro ně vytvořil grafiku, případně kód, poslední dobou tvořím i šablony.

Nemyslím si, že bych byl něco extra, ale některé články mi přišly trochu podivné – třeba jak se chovat k zákazníkovi. Neměl bych na to přijít sám? Nechci, aby to vyznělo tak, že některé ty články jsou k ničemu – to ani ne. Ale obvykle nepůsobí dojmem, že jsou psány pro začínající freelancery (ale ty tam také jsou a patří k nejlepším, ještě se k tomu vrátím) a přitom vysvětlují pro mě naprosto triviální a samozřejmé věci. Nemohl bych být freelancer, kdybych se k zákazníkům v problematických chvílích choval jako blbec – ale každý si tohle asi neuvědomuje a nepromýšlí. (Mým tajným trikem je chovat se jako blbec na diskuzních fórech, tam se vybiju a k zákazníkovi jsem miloučký jako koťátko 🙂

Došel jsem k tomuto: Problém je v tom, že freelanceswitch nemá žádné rozdělení článlů podle tříd, tzn. začátky, pokročilí, zkušení, atd. I když nadpisy jsou obvykle skvělé a přesně vím, o čem článek bude, ve skutečnosti vlastně nevím, jak do hloubky se problematikou bude zabývat – co jsem řekl je dost praštěné, že? Vím, o čem bude, ale vlastně nevím. Určitě bych každému, kdo začíná, doporučil výběr těch nejlepších článků, což je jedna z výborných změn, které provedli při úpravě designu: http://freelanceswitch.com/blog/explore/#1

Zbytek není tak jednoduchý – neříkám, že některé články pro mě nebyly poučné. Ano, byly, a jistě by se našlo i teď dost těch, které by mě naučily nové věci. Problém je v tom, že raději strávím více času děláním nějaké naprosté blbosti, která mě ale víc uspokojí než čtení toho, co už vím (což je v podstatě jako číst noviny nebo vtip znovu – už vás pravděpodobně nic nepřekvapí) s tím, že v té šedi (pro mě) najdu nějaký střípek, který mě zaujme. Přitom články jsou dobré, čtivé a často i v některých pasážích zábavné. Přesto zůstávají články a ne příspěvky na blogu. To je jedna z věcí, která tam podle mě chybí, aby tam někdo psal o zajímavých věcech, co se mu přihodily – sice mají komiks, ale blog by byl také zajímavý (už jenom když si vybavím, co se za tu dobu stalo mě, viz legendární hovno.pdf 🙂 – tudíž rozhřešení je asi takové. Pokud máte dost času a není vám líto, že se pravděpodobně dočtete o věcech, co už znáte, klidně čtěte. Takoví jako já, tedy netrpěliví lenoši, ovšem zůstanou těmi přihlížejícími. I tak mi dost času žerou jiné články a člověk si musí utřídit priority, pokud chce něco stíhat.

Ještě jedna nepěkná věc mě najednou napadla – články se s postupem času opakují, protože toho nemůžete napsat neomezeně – vypadají jinak, ale pojednávají v podstatě o tom samém, dokolečka dokola, a vesele recyknulí předchozí koncept (tím nechci obviňovat s plagiátorství, jenom jsem to hloupě napsal, nepodezírám různé autory, že by vykrádali starší články).

Nemůže jen číst články na internetu. Jdu si dát ozdravující lázeň, protože mě bolí záda a nohy – a pak mezi lidi, vypadnout od té bedny, která je bohužel často zábavnější, než většina lidí, co znám.

7 responses to “Má pro freelancera cenu číst články o freelancingu?

  1. můžu se tě na něco zeptat? Píšeš, že způsob, jak se chovat k zákazníkovi by měla být individuální věc. S tím souhlasím, zatím jsem potkal s „co zákazník, to unikát“. Ale přesto bych možná potřeboval radu.

    Jak se mám zachovat, když zákazník má na svém PC archaický IE6 a stránky, které pro něj vytvořím na tomto balastu již nefungují, jak by měly? Co mám dělat? Mám stránky přepsat, aby fungovaly na IE6 nebo vést boj s větrným mlýnem a snažit se zákazníka přesvědčit, aby IE vyměnil? Zatím se mi ani jeden způsob nevyplatil. Jak je to u tebe?

    • Přijde na to – osobně se vždy domlouvám se zákazníkem, zda pro IE6 ano, či ne. Můžeš mu vysvětlit, že ten prohlížeč je 10 let starý a že nepodporuje moderní technologie, a že používám čím dál méně lidí, případně se domluvit na příplatku, protože nemusí být jednoduché pro ten prohlížeč něco upravovat. Kdysi jsem kódoval dost složitý layout, ale bylo třeba, aby byl pro IE6 – musel jsem se domluvit, že nebude vše sedět perfektně na pixel, stačilo, když to vypadalo přibližně podobně.

      Pokud klient příliš internet nepoužívá, určitě je vhodné ho trochu vzdělat. Jsem spíš příznivcem nucení lidí, aby začali používat moderní věci, ale IE6 stále má příliš velké zastoupení na to, aby se dal ignorovat. To je trochu ignorovat rozlišení 1024×768 Samozřejmě přijde na to, ve svých osobních projektech teď již IE6 ignoruji.

    • A mimochodem, zákazník může být různý, ale já jsem psal jak se chovat univerzálně: Slušně a vstřícně 🙂

  2. moje poslední zkušenost s „polo-informovaným“ zákazníkem dopadla tak, že i přes mé doporučení k přechodu na minimálně IE7 jsem byl nazván člověkem, které o tomhle ví prd, a že on to ví od lidí, kteří jako IT správci (a to je ten problém) pracují ve velkých firmách. Nakonec jsem zakázku odmítl, abych se vyhnul některým nedorozumění atd.

    Holt, když je ti 18, moc lidí tě nezná, v oboru začínáš…tak se něco dost blbě vysvětluje 50ti letému zákazníkovi.

  3. s freelance switchom mam presne rovnake skusenosti:) ked som pred rokom a pol zacinal, bol to perfektny zdroj, hltal som clanok po clanku. teraz citam pravidelne uz iba ten komix 🙂 po roku citania clovek zisti, ze sa uz casto pojednava o tom istom…

Zanechat Odpověď

