Proč je Broken Sword má nejoblíbenější adventura?

Adventury mě baví. Za dobu, co hraji (a bohužel ano, poslední dobou mě to baví čím dál méně a mám na to mnohem méně času než kdysi), jsem jich prošel opravdu hodně a určitě je to jeden z mých nejoblíbenější žánrů (ač má hromadu špatných věcí, které by se neměly dělat tak, jak se i dnes dělají!).

Broken Sword jsem měl možnost si zahrát poprvé před několika lety. Od té doby se k němu pravidelně vracím. Má takové kouzlo – pokud vám hra unikla, čtěte dál, pokud ne, jistě jste již sny v adventurním nebi.

Dobře, to jsem trochu přehnal, mohli byste dostat dojem, že jej považuji za absolutně geniální hru. Ale je to bezpochyby jedna z nejlepší adventur všech dob a v mém osobním žebřížku číslo jedna. Když hru spustíte, uvádí vás animované intro do kreslené adventury. Z toho by vás možná napadlo, že půjde o dětskou zápletku, protože grafika trochu připomíná Anastázii, ale první smrt na sebe nenechá dlouho čekat a opak je pravdou. Grafika je podle mě opravdu překrásná a na maličkých screenshotech nemusí vypadat, bezpochyby má ale své kouzlo. Může za to i výborný výběr lokací, zkrátka stylizace u mě obstojí vždy na jedničku. A grafické zpracování nakonec není ani temné, ani příliš dětské, je správně dobrodružné. A tak to má být!

Vaším svěřencem je američan George Stobbard, právník, který cestuje po Evropě a připlete se k něčemu, co může zapříčinit konec světa takového, jak ho známe a nastolit nový řád. Nebojte se, příběh není nijak stupidní. A kdo si George neoblíbí, určitě si zamiluje Nico, francouzskou novinářku, se kterou tvoří perfektní dvojici (bohužel za ni nebudete hrát). Charaktery jsou ve hře také výjmečné, nenašel jsem snad žádný, který by mě iritoval nebo mi byl nesympatický. Některé charaktery jsou trochu extrémnější, ale v podstatě jsou to všechno normální lidé, což je rovněž skvělé – jsou zajímaví, ale nepůsobí křiklavě jako figurky mimo realitu. Ať už strážník „vycpané kuře“ Moue, záhadný inspektor Rosso, vlezlý André, anglická hraběnka, nebo přiteplený recepční, všichni jsou skvělí. A George s Nico nad nimi ještě září!

Příběh je hlavní nosná část, a musím říct, že je vymyšlený opravdu dobře. Ačkoliv je vše smyšlená pohádka, s postupně odhalovanými fakty ani nedýcháte a s napětím očekáváte, co se přihodí dál. Zažijete pár obratů, ale povětšinou příběhová linie vyrovnaně postupuje kupřenu a zanechává v prachu příběhy z naprosté většiny jiných her, zvlášť těch rádoby intelektuálních. Je dostatečně temný, záhadný a inteligentní. A přitom uvěřitelný, pokud si odmyslíte určitou magickou část. A k němu se pojí dialogy – k čemu je vám příběh, pokud je špatně odvyprávěn? Naštěstí to nehrozí, dialogy jsou zkrátka, ugh, k sežrání. Není mi trapné, že hýřím superlativy, protože zázraky se někdy dějí. Příběh je vyprávěn v retrospektivě, což přidává skvělou atmosféru („Jak jsem se zvedal ze země, jediné, co jsem slyšel byl monotónní zvuk dopravy. Život kolem mě běžel dál, ale ten výbuch měl změnit můj život jednou provždy.“ zní rozhodně lépe, než nějaký stupidní komentář ve stylu Poldy) Lidé mluví přirozeně, a co víc, Broken Sword přímo hýří inteligentním a suchým humorem. Georgovo komentování a situace, do kterých se hlavní hrdina dostává jsou opravdu skvělé a je radost je poslouchat – není to otravné a naopak, budete chtít víc. Český překlad je také výborný, jedna radost. Pro zajímavost přidávám jeden můj oblíbený:

Moue: [míří zbraní na George] Stát! Zůstaňte na místě!
George Stobbart: Hej, nestřílejte! Jsem nevinný! Jsem Američan!
Moue: Nemůžeš se rozhodnout, co?

Dabing je skvostný. Měl jsem možnost porovnat pokračování, ale u žádného se tak nepovedl. A když nyní vyšel BS1: Director’s Cut, Nico v něm zní příšerně. Její perfektní hlas a neodolatelný francouzský přízvuk si musí pamatovat každý, kdo hru hrál. Takže to, co s ní v DC udělali, je znesvědcení.

Pokud nemáte možnost si hru zahrát, může vás alespoň přesvědčit záznam z hraní: http://www.youtube.com/watch?v=3FOFc9RXICU

Hra má bohužel i temné stránky, které obestírají naprostou většinu adventur – předně, sem tam se nevyhnete pixel huntingu, tedy že něco nemůžete najít, protože je to nějak hloupě schované. Občas se také stane, že se dostanete do situace, kdy nebudete vědět, co dál a ani kombinace všechno na všechno (kdy zoufale zkoušíte všechny předměty, co máte u sebe mezi sebou a na vše, na co je jde použít kolem vás), a absolutně nejhorší situace ve hře je s kozlem, pro jehož znehybnění se nejdřív musíte nechat srazit (proběhne animace), a na konci animace musíte kliknout na jakousi tyč, ke které se George rozběhne, odtáhne ji a kozel si o ni zamotá provaz, ke kterému je přivázán. Jak sakra mám vědět, že mohu něco dělat během animace?! A ano, pokud počkáte byť jen chvilku poté, co animace doběhne (tzn. náš hrdina se zvedne ze země), už to nejde. Prostě musíte být geniální věštec, protože nikde jinde ve hře se podobné věci nestanou – co si proboha tvůrci mysleli? Já se navíc domníval, že kozla přechytračím s pomocí vesnického uličníka, což by bylo logické řešení, ne? Klukovi dám úplatu a on kozla odláká, zatímco já ho nějak zneškodním, cokoliv, ale ne zmíněné řešení.

Co mě překvapilo je překvapivá preciznost a perfektní zábavnost při testování předmětů na různé osoby. Například na začátku hry získáte kapesník plný divadelního líčidla, který vypadá, jako kdyby do něj někdo vyprázdnil obsah svého nosu – věřte mi, že s ním ještě budete rádi chodit a ukazovat ho jiným lidem, jen kvůli těm komentářům, dokud o něj nepřijdete. A takto vám každá osoba obvykle unikátně okomentuje prakticky každý předmět! V adventurách prakticky neviděné, když si vzpomenu na Poldu a jeho podobné, kde má hrdina v zásobě pár hlášek typu „To nejde….“, které neustále opakuje. Ne, zde budete ztrácet čas a naprosto nesmyslnými předměty a to jen kvůli tomu, abyste se pobavili nad hláškami, které jsou v naprosté většině případů bezvadně napsány.

Myslím že můžeme dojít k závěrečnému shrnutí, protože další psaní by bylo jen opakováním toho, co jsem už řekl. Hra má silný příběh, je dospělá, má nadhled a humor, který nepůsobí nijak křečovitě, na nic si nehraje, má atraktivní lokace (například pokračování, které je ve stejném komiksovém stylu podobné kouzlo nemá, kvůli lokacím a vůbec příběhu), skvělou hudbu a dabing (herci opravdu povedení), parádní dialogy i monology, a není z nejlehčích a má pár úchylných zákysů nebo problémů (kozel je rozhodně legendární a sám bych na to zřejmě nepřišel) – kdyby se to poslední odladilo, myslím že by hra byla téměř dokonalá (rozhodně nepožaduji, aby byla jednoduchá).

Zatím jsem nenašel lepší adventuru než BS, a zřejmě ani nikdy nenajdu. Tajně sním o tom, že někdy někdo na motivy hry natočí film, protože by na to zatraceně měla, a kresleně, ne hraně (to bychom rovnou mohli volat Uwe Volla). Já osobně jsem si hru vydražil, a jelikož nedávno vyšla zmiňovaná Director’s Cut verze na Nitendo DS, můžete si ji zkusit i na konzoli. Stojí za to.

Reklamy

10 responses to “Proč je Broken Sword má nejoblíbenější adventura?

  1. Překecal jsi mě, dobrou adventuru jsem neviděl už velice dlouho 🙂 Tak to jdeme někde sehnat.

  2. Zdravim autora webu, na tento příspěvek sem se dostal odkazem z WebTrhu, zaujal mě, protože BS patří také k mojí oblíbené adventuře. Texty, příběh, hudba … vše je perfektně udělané a komicky do sebe zapadá. Hrál sem pouze první 2 díly, ale pokaždé s k nim s radostí vracim.

    • Podle mě je první díl mnohem lepší než druhý. Ten je technicky lepší, protože byl větší rozpočet, ale nemá to kouzlo a hlavně dokonalé skloubení všeho (prostě příběh, co se odehrává v džungli nemá takové kouzlo jako vyšetřování v Paříži). Teď jsem si dokonce sehnal původní českou originálku do sbírky 🙂

  3. Ach, to byly casy. Broken Sword: The Shadow of the Templars je hra s neuveritelnou atmosferou. Kdyz vzpomenu, jak jsme to parili tehdy jeste na kamosovem pentiu 75MHz, ktery jako jediny z nas mel CD mechaniku… Tehdy jeste originalka v anglictine, co kamarad dostal k Vanocum. Zadne internety, navody a podobne. Vzdycky po skole jsme resili, jak se dostat dal a nakonec, az jsme to dohrali… jo to byly casy 🙂 Z tech casu si pamatuju jeste treba MDK a Dungeon Keeper.. samozrejme i jine, ale tyhle tri mi asi nejvic uvizly v pameti jako veci, ke kterym bych se klidne vratil i dneska, i kdyz hry v podstate nehraju (nepamatuju, kdy jsem neco hral naposled…).

    • Připravuje se film, který podle mě úspěšně hru zprzní (prostě něvěřím tomu, že z toho vypadne něco dobrého). Nemyslím si, že bych byl staromilec, ale u BS si vždy představím jenom tu nádhernou kreslenou grafiku.

      • jj, kouzlo ve hře bylo zejména v tom spracování, každá postava měla svoje charisma, o George Stobbard ani nemluvě. Dokonce i kluk i hospody byl parádně provedenej 🙂 Pokud by byl film, a držel by se přesné linie hry, tak by to nadšení fandové hry srovnávali s hrou, a nejspíš by to nemělo úspěch. Například, velká část hry, jak je zvěřejněno v tomto článku tkví i v kombinování různých předmětů, použití předmětů na cokoliv/kohokoliv jiného 😉 Kromě toho je ve hře i spousta jinejch věcí, které se nepodaří ztvárnit, a film by byl pak hodně „chudý“. Nejvíce na hře asi miluji tu pouť za cílem a ty neustálá překvapení. Vždyť, náhodný svědek nehody vyřeší stovky let starý případ a zachrání lidstvo. A to, pokud se nemílím je prvním sebraným předmětem odlyčovací kapesník, a už to je stopa k cíli. Hehe, jak to teď tady čtu, nejspíš si ji znova zahraju. Ale je mi jasné, že po těch několika letech co nebyla na mém HDD ze zase někde na několik dní zaseknu 😀

  4. Já ale mluvím o skutečně připravovaném filmu, takže se skutečně bojím.

  5. když sme u těch adventur, přečetl sem si i článek o money island, paráda… jen tak bokem – co řikáte na Agenta Mlíčňáka? (Vochozka Trading myslim )

    • Hrál jsem – poměrně zajímavá hra, ale hrozně těžká – bez návodu bych nad tím zřejmě bloumal opravdu hodně dlouho – chtěl jsem říct těžká? To jistě také, ale hlavně silně nelogická. Ale příběhem to byla i přes nesporný nízkorozpočťák sympatická záležitost a nezlobil bych se za pokračování (a znovusetkání s (P)Anničkou 🙂

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s