The Wonderful End of the World

Konec to bude, ale váš, když to vezmete příliš vážně…

Drazí spolutrpitelé, kdo z vás neslyšel o Pac Manovi? Ti z vás, co skutečně ne, nechť dál nečtou, protože je jim pojem hra asi tak známý, jako mě mě důvod, proč by Vesmírná Oddysea měla být dobrý film. A co když přijdeme s tím, že starý známý motiv „něčeho, co sežere vše v dohledu“ vylepšíme o to, že to něco bude dál růst a bude to moci žrát ještě větší věci? Tento nápad není žádná novinka, pamatuji že před několika lety na konzolích byla hitem podivná japonská hra, kde jste valili lepkavou kouli a cílem bylo nabalit vše, co jste na planetě Zemi našli a polhtit jí, pokud si dobře vzpomínám. Tento koncept je super, je zábavný a zajímavý. Není to ovšem námět na AAA hru, takže musíme lovit u nezávislých tvůrců. The Wonderful End of the World (dále jen TWE) je několik měsíců starou hrou, která je nyní novinkou na distribučním systému firmy Valve Steamu – jelikož jde spíš o oddechovou hříčku, cena není příliš vysoká a tak jsem si řekl, že to zkusím, tasty planet se mi moc líbila a ve 3D? No to bude paráda!

Bohužel ne tak úplně. Hra sice stojí něco kolem 200 korun, takže jde v podstatě o pakatel, a po spuštění to vypadá slibně. Pomiňme naprosto stupidní „jakoby příběh“, který autoři zřejmě vymysleli během nějakého žhavého tripu, a věnujme se hře a hratelnosti, o kterou jde nejvíc. Jako první vás přivítá příjemná hudba, která se dost povedla. Po prozkoumání herní nabídky zjistíte, že hra toho krom hraní moc nenabízí, nemůže ani měnit kvalitu grafiky. Takže kliknete na hrát. Pokud čekáte něco na způsob Tasty Planet, tedy netradiční příběh, spousty misí a různé bonusy, budete dost zklamaní. O kvalitě příběhu, který tu vlastně ani není, už jsem se zmínil, misí je všehovšudy snad 12 a bonusy se skládají z pohárů za různé blbiny, které můžete otáčet a kochat se jimi. Skvělé. Když už toho tu tolik nemáme, doufejme tedy, že mise budou stát za to. A bim, další „menší“ šok. Grafická úroveň hry je… jak to říct, je na úrovni. Ne, není na žádné úrovni. Engine je něco děsivého, co autoři zřejmě spíchli na kolenou během několika měsíců vývoje, protože se to kvalitou neblíží ani 10 let starým titulům. Naštěstí u tohoto typu hry, kde se moc nekouká na to, jak co vypadá, protože to stejně bude brzy pohlceno, to tak moc nevadí a na zvracení to není. Jenom pokud byste čekali něco stylového, nechte si o tom zdát dál.

Jak tak procházíte úrovní, zjišťujete různé věci, jako třeba: Nejste penalizování za to, když narazíte do nějaké větší věci, i když půjde třeba o predátora (pes, had apod.). Animace, jsou-li ve hře nějaké, jsou obvykle na bodu mrazu. Nejlépe animovaní jsou zřejmě motýli. No vážně! Lidi jenom tak jezdí a někteří dokonce i umí chodit. Většina ale sterilně postává. Ach, jak rád vzpomínám na Tasty Planet. Co vás ještě nemile překvapí je fakt, že narozdíl od Tasty Planet zde je časový limit, během kterého musíte všechno sežrat, jinak bude zle. V TP jste byli ohodnoceni podle toho, jak rychle jste koho zvládli spořádat, ale tam vás čas neomezoval a kolo končilo až když jste všechno sežrali. Zde ani nemusíte pro nejvyšší skóre všechno sežrat (tedy až v poslední misi, která je kapitola sama pro sebe a o které si ještě povíme), můžete klidně skončit v polovině časového limitu s napůl vyžranou úrovní, protože to podle autorů stačí. Mise jsou různě podivně nevybalancované s obtížností. Nic není tak těžké, abyste se nedostali dál, ale pokud byste chtěli dohrát všechny mise na A+ hodnocení (poslední pohár, co mi chybí a o který se už nebudu snažit), zjistíte, že je to peklo. Zatímco některé mise jsou o hledání vhodné trasy, jiné jsou jenom zběsilá a zmatená honička, která ovšem nakonec stejně končí dobře. Pokud doufáte, že si v misích užijete delší dobu, když už je jich méně, zklamu vás. Hra se dát dokončit v čase pod hodinu! Jediným hnacím motorem pro natažení hrací doby je dosahování lepších výsledků, což funguje vždycky a hraní jen tak pro zábavu, což není tak zlé. Jelikož koncept hry je sám o sobě výborný, můžete bez obav hrát a hrát, dokud vás to bude bavit, což může trvat dost dlouho, pokud vás ovšem nerozzuří použitý engine.

Máme 3D engine, hurá! Co na první pohled potěší je velká variabilita předmětů, objektů a živočichů k pohlcení. Co nepotěší je jeho ošklivost, o které jsem mluvil a „animace“, které jsou k smíchu, díky nim jsem si vybavil obávaného Bus Drivera, jehož demo jsem měl tu pochybnou čest hrát. Dále nepotěší jeho prasácké naprogramování. Je těžko k pochopení, že engine, který vypadá jako předchůdce Half-life se čas od času seká i na konfiguraci, jako je Core Duo 3.0, 2 GB ram a GeForce 8800 768 MB! Jde vždy o případy, kdy pohltíte větší množství objektů, hlavně v pozdějších misích se tak můžete dostat do půlminutových okamžiků, kdy se všechno seká. Kromě sekání nám osoba odpovědná za programování a návrh ovládání připravila další nepříjemné zjištění – hru lze ovládat pouze myší a šipkami. Skákat s vaším paňácou nemůžete, i když by se to mnohdy hodilo a neustále se zasekáváte o předměty, což vede k tomu, že některé mise jsou prakticky nedohratelné na vyšší hodnocení. Navíc, čím víc váš panák roste, tím pomalejším se stává, což je také dost nepříjemné. A můžete se i zaseknout nadobro, když ho necháte vyrůst někde, kde to autoři jaksi nepředpokládali – potom nemůže ven, protože to, co ho obklopuje ještě nemůže pohltit a uvnitř nemá nic, čím by se přikrmil. Zatleskejme tedy enginu!

A teď něco k misím. Již jsem nakousl, že jsou poměrně nevybalancované, některé proběhnete s prstem v nose a na jiných si pomalu zuby vylámete. Všechny jsou variabilní co se týče prostředí a předmětů, ale že by v misi šlo o něco jiného než jenom prosté pohlcení všeho, to už nespatříte. U misí hraje různá hudba a jak jsem se zmínil předtím, je dost povedená, odlehčená a chytlavá. Škoda že autoři zřejmě věnovali víc pozornosti hudební než herní stránce. Hloupost některých misí je skutečně unikátní. Příkladem budiž mise Megalopolis, poslední mise vůbec, kde již sbíráte celé mrakodrapy a podobně. Bohužel i naštěstí, problém se týká pouze toho, kdybyste chtěli dokončit misi na A+, tedy sežrat všechno. V této misi, narozdíl od všech ostatních opravdu vše sežrat máte. Jelikož je času tak akorát na to, abyste pohltili všechny mrakodrapy, už jaksi nestihnete poté, co váš pajdulák dostave velikost Godzilly, dosebrat všechny pidipředměty, co po vás někde dole zbyly. Vy totiž už dolů ani pořádně nevidíte, díky mlze a kameře kdesi v oblacích, takže spíš jenom posloucháte nářek věcí, které se na vás dál lepí. Přeběhnout před hroudu věcí, které jsou menší než vy automaticky neznamená, že se na vás všechny nabalí, nabalí se pouze některé a přes zbytek musíte přeběhnou znova, opět díky 3D enginu. Další zrůdná mise je kavárna, která sice vypadá docela hezky, ale dojedete na to, že nemůžete s pajdulákem v určité fázi žrát nic jiného než židle. Nu a stůl sežrat nemůžete, nemůžete na něj ani vyskočil, pouze vystoupit po jakémsi schůdku, a židle se neberou tak, že byste si prostě na ten stůl stoupli – posunujete se ze strany na stranu, opatrně, abyste náhodou nespadli (další kolotoč s vybýháním nahoru) a snažíte se brát židle. Skončíte v židlovém zoufalství s tím, že jste příliš pomalí/hloupí/slepí na to, abyste se dostali k pohlcování něčeho jiného.

TWE není vysloveně špatná hra. Jako oddechovka je to výborné, pokud vás nebude odpuzovat grafika a jisté kiksy enginu, ale pokud chcete hrát na body a ocenění, dostaví se frustrace ze zmíněných problémů hry. K hře nedávno vyšel i update, přinášející nové věci. O lenosti autorů může informovat skutečnost, že tento update je přístupný pouze na Steamu a pokud si tedy jako já koupíte hru od samotných autorů, spláčete nad výdělkem. Jako perličku zmíním to, že hledání na googlu, kam jsem napsal TWE patch vyplivlo mezi prvními odkaz, kde si celou hru můžete stáhnout z rapidsharu. To vám doporučovat nebudu, pokud podobný typ her milujete, klidně si ji kupte. Pokud dokážete bez jedné podobné hry přežít, s klidem peníze utraťte jinak. Třeba se za nějakou dobu objeví kvalitnější hra, která bude za ty peníze stát a nebude vypadat jako nějaký freeware.

4/10

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s